28/03/2011

28 mars

Jag läste ut den i går. Bara kärlek kan krossa ditt hjärta. Så himla fin bok. Kommer antagligen att köpa den när jag känner att jag har lite pengar över, eftersom jag vill ha tillgång till den hela tiden. Det här kommer från sidan 104:

"Egentligen vill han säga andra saker. Men tar han ett ord från hjärtat går det sönder i munnen."

Göra film av Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann? Varför? Gunnar Ardelius berättelse om Morris har mycket mer att erbjuda mänskligheten.

Förresten hittade jag ett antal anspelningar på olika låtar i Gunnars bok. En av dem är: "Ansiktet är vitt och violett som en boll av cellofan när han faller över målfållan"; jämför med Peter LeMarcs textrader "Det var en särskild sol som sken just den dan / Vit och violett som en boll av cellofan" ur Marias kyrka. Senare i samma kapitel säger Morris pappa "Vi är av samma sort" till Morris. Peter LeMarc sjunger "Du och jag / Vi är av samma sort" i låten Drivved. En tredje anspelning (eller snarare, vad jag själv har tolkat som anspelning) är följande: "De två hör hemma här. I en lägenhet med inga andra", vilket jag känner igen från Håkan Hellströms För en lång lång tid. Där sjunger Håkan: "Vi två hör hemma i ett rum med inga andra". De tre orden "Tinnitus i hjärtat" förekommer även de på ett ställe, och det är (som vissa av oss vet) titeln på en låt av Bob Hund.

Nu ska jag vara så där fantastiskt konkret igen, och skriva ut exakt vad min poäng med det här inlägget är: Läs Bara kärlek kan krossa ditt hjärta av Gunnar Ardelius.

No comments: