28/03/2011

28 mars


Windows 95. En fantastisk upplevelse! Det här minns jag: Windows 95 startar. Varnar mamma och pappa och syster för att nu ska jag ut och härja på nätet*. Den som eventuellt pratar i telefon får genast slänga på luren. Trycker på Internet-genvägen. Anslutningsrutan kommer upp. Trycker på Anslut. Helvetet bryter ut. Så här låter det**. Sedan loggar jag in på Skunk eller liknande. Allting går otroligt sakta. Men det gör ingenting. Man är ju trots allt ute på Internet. Och bara det är ju coolt. För att inte tala om irritationen som bildas i hemmet då man blockerar telefonlinjen för länge.

*När Therése och mamma först pratade om att de skulle "surfa på nätet" förstod jag ingenting. Det lät väldigt spännande. Surfa? På ett nät? Jag såg framför mig en surfbräda och ett stort fiskenät som täckte hela dataskärmen. Jag var kanske sex år. Jag frågade om jag fick vara med och surfa. Nä, du är för liten. Jahapp. Surfbräda och gigantiskt nät. Men vad är poängen? Sådant funderade jag över. Tills jag fick veta.

**Om jag någon gång spelar in en skiva ska det där ljudet vara det första som händer på hela albumet.

3 comments:

Victoria said...

Hemska tanke på detta ljud!

Elvira said...

På den tiden hade man förmodligen hunnit med att göra en halv hemtenta innan en hel sajt hade laddats. Ah, barndomen!

Simon said...

Fyhelvete vilket oväsen. jag gillar beskrivningen av oljudet! :D