18/05/2011

18 maj


Jag har inte glömt bort det där med att jag ska skriva om barndomsminnen. Faktum är att jag tänkte på det precis i dag. Nej, i går var det nog. Jag tänkte att jag borde verkligen hitta mina dagböcker från när jag var liten och utgå från dem när jag skriver ner dessa minnen i bloggen. Dagböckerna ligger i en kartong på vinden. Victoria och jag har planerat att gå igenom kartongerna på vinden någon regnig dag i sommar, så det här minnes-projektet kommer att hålla på ett bra tag. Håll till godo!

I dag har jag i alla fall tänkt delge ett minne. När jag var liten brukade jag ofta använda sommarlovet till att hoppa över tandborstningen på morgonen. Ingen visste om det här, men det var mitt egna lilla projekt. Det hela var mycket enkelt. Jag var alltid uppe först om morgnarna, eftersom jag som liten var sjukligt morgonpigg. Så fort jag vaknade satte jag mig framför SVT1 eller något liknande (det var väl typ den enda kanalen vi hade i sommarstugan) medan resten av familjen snusade vidare. När alla andra kom upp hade jag oftast varit vaken i minst en timme. När mamma eller pappa sa åt mig att det var dags att borsta tänderna sa jag alltid: "Det har jag redan gjort. Jag gjorde det medan ni sov." Eftersom de inte hade några motbevis och man förmodligen bör visa inför sina barn att man litar på dem kom jag oftast undan. Då log jag för mig själv och såg antagligen helt galet nöjd ut. Typ som på bilden där uppe (som är tagen i en fjällenstuga, och inte i vår sommarstuga). Det mest fantastiska med hela den här berättelsen är att jag aldrig har haft hål i tänderna. Annars kan man ju tro att detta tandborstningssmitande skulle straffa sig senare i livet. Men icke. Kanske är det tvärtom så att det har härdat mina tänder så att de är extra starka. Jag tycker om att låtsas det, i alla fall.

1 comment:

Victoria said...

Sötkvist ska du nog byta efternamn till!