24/05/2011

24 maj


Om en stund kommer pappa och hämtar mig och Victoria. Vi ska åka till Helsingborg, eftersom min kära syster tar examen i morgon. När man säger det till folk tror en del att hon tar studenten, vilket hon inte gör. Det gjorde hon faktiskt för flera år sedan (hon var för övrigt magsjuk på sin student eftersom hon hade ätit buffé-skinka några dagar tidigare, men det är nog en annan historia). Nu har hon varit duktig och studerat på universitet i flera år. Fyra år, tror jag att det rör sig om. Detta betyder att bilden ovan är lite missvisande, eftersom jag - i stundens hetta - försökte vara lite fyndig och få henne att se rolig ut samtidigt som det står "Slow" på skylten bakom. Therése är inte slow. Hon är smart. Det bör man ju blir om man vistas på ett universitet i en massa år.

I morgon gäller det i alla fall. Jag vet inte hur en universitetsexamen går till, och jag tänker inte spekulera så mycket i det heller. Vad jag har förstått ska vi sitta i någon stor aula av något slag på Lunds universitet och lyssna på någon gubbe som pratar. Det är alltid gubbar som pratar vid sådana där tillfällen. På den punkten handlar det alltså inte om spekulation, utan om empirisk vetenskap.

Nu borde jag packa ner det sista. Bestämma mig för vilka kameragrejer jag ska ta med. Och skivor till bilfärden. Att välja rätt skivor är viktigt. Om man inte har otur och pappa rattar in någon sportsändning i radion.

No comments: