28/05/2011

28 maj

Kommer ni ihåg när jag hade en bulle bakom örat? Det var förra vintern (november 2009), som den dök upp för första gången. Från ingenstans. Jag gick till vårdcentralen och frågade vad bullen ville mig, varpå sjuksyrrorna blev förvånade. De verkade aldrig ha sett något liknande. En sjuksyrra började till och med klämma på min bulle. Jävlar i havet vad ont det gjorde. Bullen var säkert en centimeter i diameter och bodde mellan min örsnibb och huvudet och var fylld med blod och var. Efter en aceton-behandling försvann bullen. Ett tag. Sedan fick den för sig att komma tillbaka igen. Själva bullen har jag alltså haft två gånger, men däremellan (och nu) är det liksom mörkrött bakom örat. Det kliar. Ibland flagar det.

Hur som helst. Jag frågade så klart hudläkaren om min bulle när jag var där för några veckor sedan. Han kikade in bakom min örsnibb och sa sedan lite avfärdande: "Jaja, det där är en aknecysta." Som om det var det mest naturliga i hela världen, liksom. Som om han såg sådana var och varannan dag där på hospitalet (okej, mottagningen). Att över huvud taget kombinera orden akne och cysta är för mig en helt ny företeelse. Jag visste inte ens att detta sammansatta ord finns. Läkaren sa att aknecystan med största sannolikhet kommer att försvinna när jag har proppat i mig en herrans massa tetralysal under flera månaders tid. Han hoppades det. Det hoppas jag också.

Nu har jag i alla fall ägnat några minuter åt att googla de två orden "acne cyst". Efter denna google-session kan jag konstatera att jag 1) har en lindrig aknecysta och 2) borde praisa the lord för att min aknecysta bestämde sig för att bo bakom örat och ingen annanstans. Hade inte varit lika kul att ha den bredvid näsan, liksom.

1 comment:

Victoria said...

Jag tycker synd om ditt stackars lilla öra!